15 januari 2008

Ska homosexuella få använda ordet äktenskap?

Detta var dagens fråga i PunktSE 13 december 2007. Svaren publicerades 14 december 2007 och jag insåg att jag tror alldeles för gott om människor.

Nathalie, 16:
"Nej, det ska dom verkligen inte få göra! Äktenskap ska endast vara mellan man och kvinna!"

Hans Godvik 77, Täby:
"Äktenskap och partnerskap är juridiska begrepp och kan inte sammanblandas (typ homoäktenskap). Begreppen förstås som tvåkönat respektive enkönat. Välsingnelseakterna kan kallas vigslar."

Thomas Ljungberg, 42, Sigtuna:
"Självklart kan de använda det. I samma ögonblick som en av dem är biologisk mor och den andra biologisk far."

Mora, 50:
"Nej och nej! I gamla testamentet har Gud förbjudit homosexuella äktenskap eftersom det är onaturligt"

Att någon som är 77 år är trångsynt det kan jag förstå, kanske, men en 16-åring borde i Sveriges samhälle fått en bättre utbildning och en större syn på livet. Jag har väl återigen för höga förväntningar på människorsläktet, jag borde verkligen lära mig en gång för alla.

2008-01-17 - Tillägg till det jag skrivit innan: Det fanns även en del positiva uttryck för att äktenskapet skall få användas av alla som vill... men ovanstående stack ändå mig i ögonen och gjorde mig arg.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt att folk är så jävla sega, eller har det möjligen sållats bland åsikterna?
Kanske är det bara de rabbiata puckona som orkar gnälla?

Klart alla ska få gifta sig med vem de vill om de vill.
En bonde borde få gifta sig med sin gris om de båda ville det (kan bli svårt att få grisen till att sammtycka kanske..) dock bör inte bonden och grisen dela säng (inte på det "vuxna" viset i alla fall)
att sova *bredvid* en gris kan säkert vara mysigt.

Nu blev det mycket text här så jag sluta med att skriva:
BAH! Jag blir så jävla trött, inte konstigt att jag hatar folk.


Ps. å andra sidan, vad ska man gifta sig för, egentligen?

Anonym sa...

Bah, jag kunde visst inte hålla mig..

Vem fan har patent på ordet "äktenskap" egentligen?!

Det är ju bara något trams som kyrkan har hittat på.

Ner med kyrkan!!

(jag gillar *kyrkor*, dock är jag mer än lovligt skeptisk till kyrkan)