08 april 2009

Kundbemötande

Jag läste ett inlägg i en blogg och hamnade i en annan blogg om kundbemötande vilket fick mig att tänka på i julas när jag var inne på Guldfynd för att köpa lite julklappar till syster, mor och svägerska. Jag stod där i min mössa och yllejacka (det var kallt ute och jag frös in till ryggraden) på att det skulle bli min tur. Mitt nummer kommer upp och jag viftar jakande mot expedit nr 1 som ser sig omkring, när en tant (för att inte använda ett fulare ord) tränger sig före och skriker: "Ni missade mig, jag gick bara en liten runda och nu har ni hoppat över miiiiiiiiig!"
Expedit nr1 ser förvirrad och något irriterad ut och jag gör en rörelse på något vis för att visa att det är OK med mig att hon tar hand om tanten innan hon hjälper mig. Expedit nr 1 ler tacksamt och säger till expedit nr 2: "Kan du ta hand om killen här när du är färdig med din kund?"
Expedit nr 2 tittar upp och ser sig förvirrat omkring och tittar sedan frågande på mig och än en gång ler jag och nickar jakande.

Ett könsbyte har nog aldrig gått så fort och jag har aldrig sett någon så solbränd rodna så ordentligt. Som tur är (?) var det nog bara expedit nr 2 och jag som registrerade missförståndet, fram tills expedit nr 1 och expedit nr 2 träffades i kafferummet strax innan hemgång.

Jag gick ifrån Guldfynd med mina julklappar, nöjd med mina inköp och lite förvirrad inför mina känslor. 1) Nöjd med att bli tagen för killen, jag är anonym! 2) Irriterad över attbara för att jag inte är iklädd "tjej"-kläder är jag automatiskt kille. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur jag ska ställa mig inför detta faktum. Kanske kommer expediterna hädanefter att hänvisa till alla som kunder utan något genusprefix före? Det hade kanske inte varit fel? Hade jag blivit bemött annorlunda av expedit nr 1 om hon fortsatt tro att jag var av manligt kön än om hon direkt förstått att jag var av kvinnligt kön?

Inga kommentarer: